MANUAL DE ANTIAYUDA PARA PADRES DE NIÑOS Y ADOLESCENTES
Marga Herrero de Vega
Mark Beyebach
En aquest llibre, els terapeutes sistèmics Mark Beyebach i Marga Herrero de Vega, ens fan contínues paradoxes de com educar als nostres fills per aconseguir infants tirans.
Els autors defineixen un fill tirà com aquell que desobeeix, desqualifica, coacciona i fa xantatge als pares fins al punt d’intimidar-los i de dominar-los.
Utilitzen l’humor i les contradiccions en quant a l’educació dels infants dins les famílies.
El llibre es divideix en 5 capítols. A continuació, un petit resum dels aspectes més rellevants de cada un d’aquests:
Capítol 1
En aquest capítol s’ofereixen un grapat de pautes per començar a criar a un infant tirà.
Totes aquestes pautes corresponen a dues estratègies: o bé, a no posar límits, cedint constantment i deixant que l’infant sigui el que posa les normes, o bé, adoptant un estil basat en la coerció i l’agressió com a pares.
En el primer cas l’infant anirà guanyant força progressivament i agafant més poder i, en el segon cas, actuarà basant-se en la imitació.
Una de les pautes més freqüents és cedir a tot els seus capritxos i mai dir que no.
També hi ha infants que aconsegueixen que les seves necessitats siguin prioritàries a tot. Per aconseguir que sigui així: deixar interrompre a l’infant en qualsevol moment i oferir-li atenció en tot moment que la demani, o bé deixar que l’infant prengui totes les decisions possibles que afecten a tota la família (on anar el cap de setmana, què sopar, hora d’anar a dormir, etc.)
Ensenyar la irresponsabilitat, és a dir, un infant que no es responsabilitza dels seus actes. Aquesta s’aconsegueix fent totes les coses per ells (rentar-se les dents, arraconar les juguetes, etc.) o bé, defensar a l’infant en tot moment, encara que hagi actuat de forma incorrecta.
Els autors expliquen que hi ha diverses formes de promoure les rabietes dels infants, com adelantar-se a la mala conducta explicant a l’infant com ha d’actuar malament. O cedint a elles, si es crea un patró en el qual els pares cedeixen davant les rabietes i no es posa atenció quan tenen un bon comportament, aquestes encara són més reforçades.
Una de les maneres d’aprendre dels infants és mitjançant la imitació, si els pares actuen com a mal models, i es comporten de manera dèspota els infants repetiran el comportament. De la mateixa manera si exigeix massa al seu fill o no es reforça positivament els èxits pot provocar respostes agressives o frustracions i a conseqüència problemes d’autoestima. O a diferència pot necessitar constantment l’aprovació dels altres.
Si les conductes agressives són reforçades i justificades aquestes encara es potenciaran més.
Capítol 2
Si es justifiquen les conductes agressives i tiràniques que van apareixent davant els altres, amics o familiars, aquestes seran reforçades i premiades.
Les amenaces i els càstigs que no es compleixen contribueixen a crear un tirà, de la mateixa manera que perdre els papers i després sentir-se malament, facilitarà cedir als capritxos dels seu fill o llevar-li els càstigs.
Criticar o parlar malament dels seus fills en públic també contribuirà a crear un tirà i, a conseqüència, perjudicar la seva autoestima.
Un aspecte que argumenten els autors és el fet de dividir als pares perquè els infants es surtin amb la seva. Com a pare, per tal que l’infant ho aconsegueixi, pot: prendre decisions sense consultar a l’altre progenitor, desautoritzar a l’altre progenitor quan aquest no hi és, discutir davant l’infant, parlar malament de l’altre o culpabilitzar a l’altre. Aquest fet encara s’agreuja quan els progenitors estan separats.
Capítol 3
En aquest capítol es continuen exposant diferents aspectes que contribuiran a la creació d’un infant tirà, en aquest cas durant l’adolescència, aquests són: convertir-se en criats dels seus fills, no guiar i controlar la seva educació quan es relaciona amb els iguals, com a pare o mare relacionar-se des d’una posició autoritària i de vigilància extrema, perdre la força per la boca mitjançant amenaces poc creïbles o retreure temes conflictius, o bé, utilitzar el xantatge emocional.
Capítol 4
Al quart capítol es tracta el tema de com mantenir un infant tirà en l’adolescència on cada cop és més difícil tornar endarrere: infants que manipulen als pares, no accepten normes, no accepten un no per resposta, poden arribar a agressions físiques i verbals als pares.
Si front a aquestes actituds com a pares no s’és conscient de la necessitat d’actuar per aturar-ho: justificant les males conductes, pensant que madurarà sol i que canviarà, o simplement, acceptant que el nin és així i no hi ha res a fer, encara es potenciaran més aquests comportaments. De la mateixa manera que deixar-se intimidar per aquest, entrar en confrontacions en els moments d’escalada del seu fill (cridar, insultar, violència), mantenir-se dividits com a pares o no intentar una aproximació amb ell.
Capítol 5
Al darrer capítol, els autors exposen que una vegada arribats fins al punt en el què el seu fill ja s’ha apoderat de la casa, té atemoritzats a la família, és un agressor, és a dir, un tirà, com a progenitor pot fer-se creure que el seu fill té un problema mental o algun trauma que el fa actuar de tal forma. Pot cercar ajuda, sobretot sinó és la més adequada li donarà la raó i donarà suport a la creença. També pot delegar l’educació del seu fill a un centre, un internat on treballin amb el seu fill per tal que es comporti millor. Hi ha alguns d’aquests centres que treballen amb les famílies. L’infant actuarà d’una o altra manera depenent del context. Per tant, quan torni a casa hi ha la possibilitat que actuï de la mateixa manera que ho havia fet fins a la incorporació al centre.
També pot passar que el centre sigui una solució i un alivi i, que aquest sigui la solució permanent.
Els autors expliquen diferents possibles finals, com per exemple, el fet que els progenitors acabin per sentir indiferència cap al seu fill, o bé, que aquests acabin vivint eternament amb els pares.
Beyebach, M. & Herrero de Vega, M. (2013). Cómo criar hijos tiranos. Manual de antiayuda para padres de hijos y adolescentes. Barcelona: Herder.