![](https://redols.caib.es/c07700386/wp-content/uploads/sites/108/2020/01/logo-IBSTEAM-ok.png)
El programa STEAM (ciència, tecnologia, enginyeria, art i matemàtiques) de les Illes Balears IBSTEAM es coordina des del Servei de Normalització Lingüística i Formació de la Direcció General de Primera Infància, Innovació i Comunitat Educativa de la Conselleria d’Educació, Universitat i Recerca de les Illes Balears.
El programa IBSTEAM pretén desenvolupar les competències STEAM proporcionant les eines necessàries per desenvolupar la competència digital ciutadana i estimular les vocacions científiques.
![](https://redols.caib.es/c07700386/wp-content/uploads/sites/108/2020/02/DC040305-Logo-DGPICE_nou.png)
Antecedents
Diversos organismes nacionals, com la FECYT [1, 2, 3, 4], i internacionals, com la Unió Europea [5] i la OCDE [6], apunten a la necessitat de potenciar les competències científica, tecnològica i digital en la ciutadania per afrontar els reptes del futur. Per altra part, la tendència a la baixa de les matriculacions en estudis relacionats amb les àrees STEAM, molt més pronunciada en el cas de les dones, ens obliga a desenvolupar projectes amb la finalitat de revertir aquesta situació.
Aquestes necessitats duen a la Conselleria d’Educació, Universitat i Recerca a crear l’Equip d’Impuls de l’Aprenentatge Digital, [BOIB], amb l’objectiu de potenciar la competència digital docent. D’aquest equip sorgeix el programa IBSTEAM amb la finalitat de coordinar totes les actuacions en línia STEAM.
![](https://redols.caib.es/c07700386/wp-content/uploads/sites/108/2020/02/dibuix-quimica.jpg)
![](https://redols.caib.es/c07700386/wp-content/uploads/sites/108/2020/02/dona-robot.jpg)
Per altra banda, una vegada analitzats els resultats de l’informe PISA 2018 [7], el projecte també es compromet amb la necessitat de millorar els resultats educatius i en reduir les taxes de fracàs escolar i d’abandonament escolar [8]. Des del convenciment que mitjançant l’impuls de la ciència i la tecnologia avançarem, amb majors possibilitats d’èxit, cap a un model d’èxit, cap a un model d’èxit basat en la combinació d’equitat i qualitat.
Un altre dels objectius del projecte és disminuir la bretxa de gènere en quan a vocacions científiques tecnològiques. A l’apartat sobre Expectatives sobre el futur educatiu i professional de l’informe PISA 2018 s’evidencia una bretxa de gènere en quan a aspiracions futures, “en la mitjana de l’OCDE, el percentatge d’al·lots que esperen desenvolupar la seva activitat laboral en el camp de la ciència i l’enginyeria es casi 8 punts percentuals superior al de les al·lotes. Per contra, és major el percentatge d’al·lotes que pensen que desenvoluparan la seva activitat laboral com a professional de la salut (casi 23 punts percentuals)”.
Amb la finalitat de reduir aquesta bretxa és necessari fomentar la representació d’homes i dones en les mateixes ocupacions. El nombre de dones que elegeixen estudis i professions relacionades amb la ciència i l’enginyeria és molt més baix que el nombre d’homes. I de forma similar es dona la situació inversa en el cas de la branca de les ciències de la salut.
![](https://redols.caib.es/c07700386/wp-content/uploads/sites/108/2020/02/dona-enginyeria.jpg)
![](https://redols.caib.es/c07700386/wp-content/uploads/sites/108/2020/01/darts-155726_640.png)
Objectius
- Impulsar l’aprenentatge digital i l’educació científica tecnològica en l’àmbit educatiu no universitari.
- Fomentar l’interés per les vocacions científiques tecnològiques.
- Proporcionar eines als docents que els ajudin en la transformació digital.
- Crear grups de treball per elaborar materials i recursos digitals.
- Potenciar el paper de la dona en la ciència i la tecnologia.
- Garantir l’accés a materials del centres i les famílies amb pocs recursos econòmics.
- Fomentar l’intercanvi d’experiències de bones pràctiques a través de jornades i activitats formatives.
- Oferir assessorament als centres en matèria de pensament computacional i identitat digital.
Funcions
- Desenvolupar i coordinar el Pla de Digitalització dels Centres Educatius.
- Establir el Marc comú de la competència digital dels centres educatius de les Illes Balears.
- Coordinar les activitats formatives que s'organitzin des dels centres de professorat i des del Servei de Normalització Lingüística i Formació relacionades amb la competència digital i la competència STEAM.
- Gestionar l'Aula STEAM i tot el material formatiu que conté.
- Desenvolupar els programes del Servei de Normalització Lingüística i Formació de l'àrea de competència digital i competència STEAM (ESERO, RobotIB, etc.).
- Participar en el disseny i la planificació de la formació del professorat en les línies de la competència digital i competència STEAM.
- Donar suport i assessorament pedagògic als centres educatius en competència digital i competència STEAM.
- Contribuir a la recollida, elaboració i difusió de materials i recursos didàctics en format digital, fer el seguiment de les experiències de digitalització dels centres educatius i promoure l'intercanvi i la difusió de bones pràctiques.
- Gestionar el programa de préstec de dispositius electrònics.
- Qualsevol altra funció que, en matèria de competència digital i competència STEAM, li encomani el Servei de Normalització Lingüística i Formació.
Normativa de creació del CEP IBSTEAM
Creació CEP Ibsteam by Ibsteam on Scribd
Normativa creació de l'equip IBSTEAM
BOIB Creació Equip IBSTEAM by Ibsteam on Scribd