Pensament Computacional i Intel·ligència Artificial

L’escola de pensament computacional és un projecte de Ministeri d’Educació i Formació Professional que es desenvolupa en col·laboració amb les Conselleries i Departaments d’Educació de les comunitats i ciutats autònomes. L’objectiu de l’escola és oferir recursos educatius oberts, formació i solucions tecnològiques que ajudin els docents espanyols a incorporar aquesta habilitat a la seva pràctica docent a través d’activitats de programació i robòtica.

Durant el curs 2018/19 més de 700 docents i al voltant de 14.000 estudiants de la pràctica totalitat de país van participar en el projecte. Les activitats desenvolupades en els diferents nivells educatius poden visualitzar-se en els següents reportatges del programa de televisió “La aventura del saber” de canal La 2 de RTVE:

Per què una escola de pensament computacional?
Els estudis de prospectiva pronostiquen, d’una banda, que els nostres estudiants van a viure en un món en el qual el programari tindrà una presència gairebé ubiqua, i de l’altra, que interactuaran constantment amb multitud de dispositius robòtics intel·ligents. Si no oferim al nostre alumnat la possibilitat de comprendre i comunicar-se eficientment amb aquests sistemes, ho estarem condemnant a un simple paper d’espectador passiu de la tecnologia.

Per què la temàtica central és la Intel·ligència Artificial?
Arthur C. Clarke va afirmar que qualsevol tecnologia prou avançada és indistingible de la màgia. És evident que en el cas de la Intel·ligència Artificial (IA), aquesta afirmació es pot aplicar en l’actualitat al sentiment de la majoria de la població cap a aquestes tecnologies.

Des del punt de vista de l’Ministeri d’Educació i Formació Professional es defensa que l’única manera d’evitar-ho és formar correctament al nostre professorat, que ho farà amb el nostre alumnat, així com dotar les escoles de recursos educatius oberts i solucions tecnològiques que permetin introduir la IA a les aules d’una manera senzilla, pràctica i divertida.

Aquest és l’objectiu fonamental d’aquesta edició de l’Escola de Pensament Computacional, que persegueix que la societat espanyola sigui capaç de enfrontar-se als reptes que presenta la IA i, especialment, que estigui capacitada per aprofitar el seu potencial per millorar el nostre model productiu, les nostres relacions i, en definitiva, la nostra qualitat de vida.