El Museu de l’Educació de les Illes Balears s’uneix amb diferents actes a la celebració del Dia Internacional dels Museus
\ La setmana passada ja varen començar les sessions d’experimentació del mètode Freinet amb el CEIP Miquel Duran i Saurina i el públic en general
\ El Museu continua amb la seva tasca de visites i col·laboració amb centres educatius de les Balears
Per commemorar la celebració del Dia Internacional dels Museus (18 de maig), el Museu de l’Educació de les Illes Balears, en col·laboració amb el Museu de la Indústria i el Calçat d’Inca, ha organitzat diferents activitats. Entre aquestes activitats, s’han de remarcar les 4 sessions d’experimentació del mètode Freinet amb la impremta Minerva “Boston”, que es varen dur a terme el passat cap de setmana a Inca, o les visites de centres.
Pel que va a les visites de centres, el passat dijous fou el torn del CEIP Miquel Duran i Saurina d’Inca, en què tres grups de segon cicle d’educació primària de l’esmentat CEIP varen participar en el taller d’impremta Freinet. Aquest taller, d’una durada aproximada d’uns quaranta minuts, va consistir en una breu explicació sobre el procés d’impressió, amb els diferents components necessaris per a fer una composició amb tipus mòbils o litografia. Durant l’explicació es va donar protagonisme als infants perquè hi poguessin participar mitjançant preguntes i observacions.
Posteriorment, cada infant va poder fer ús de la impremta Minerva, completament recuperada per al seu ús, i imprimir una composició dedicada als impressors Miquel i Llorenç Maria Duran que es varen endur a casa dins d’un sobre. Per acabar, varen estampar segells antics del Museu al sobre.
El Museu com a centre d’interpretació del patrimoni educatiu de les Balears
Des de la posada en marxa del Museu de l’Educació, són moltes les activitats que ha dut a terme amb l’objectiu principal d’interpretar el passat, el present i el futur de l’educació tot sensibilitzant la societat respecte de la necessitat de preservar el patrimoni educatiu de les Illes Balears.
En els darrers mesos destaquen les visites al Museu de l’IES Joan Ramis i Ramis de Maó, a Menorca, la visita de la mostra de patrimoni històric educatiu del FECIB Col·legi Verge de Monti-sion de Porreres i la peça del mes al CEIP Els Molins de s’Arracó.
La visita al Museu de l’IES Joan Ramis i Ramis de Maó, que també va comptar amb una reunió amb la comissió de l’arxiu i el patrimoni històrics del centre, té la finalitat de poder conèixer de primera mà la riquesa del patrimoni educatiu conservat al centre, la seva història, així com la feina que desenvolupa la seva comissió. Durant aquesta visita es va poder prendre nota de la gestió i organització que feia el centre. La visita va ser molt profitosa per emprendre el repte de la posada en marxa del nou edifici del Museu de l’Educació de les Illes Balears, així com establir un vincle entre ambdues entitats.
L’acompanyament a la visita al Museu va anar a càrrec de l’alumnat de l’assignatura Serveis a la comunitat, que desenvolupa un projecte didàctic de restauració, investigació i difusió del seu fons. Així, es responsabilitzaren de la presentació de diverses peces, de l’explicació de la composició del seu arxiu i de les tasques de restauració dels seus documents, a més de fer una dinamització final amb la qual es va poder comprovar la riquesa del patrimoni històric educatiu com una font per a la innovació educativa.
En aquest sentit, tot plegat constitueix una primera passa per establir una sinergia entre ambdues institucions per fomentar la difusió, la investigació i la innovació educativa mitjançant la recuperació, preservació i posada en valor, tan necessària, del magnífic patrimoni històric educatiu de les Illes Balears.
El Museu de l’Educació de les Illes Balears també va participar dels actes organitzats pel FECIB Col·legi Verge de Monti-sion de Porreres, que ha recuperat durant el present curs patrimoni històric educatiu en una mostra sota el títol de Qui érem, Qui som, Qui serem?
A petició dels alumnes del centre, el passat mes d’abril es varen organitzar diferents activitats amb la finalitat que tota la comunitat educativa conegués la seva història popular mitjançat la recerca, l’anàlisi i l’exposició de diferents materials educatius de distintes generacions. Cal destacar la quantitat i la qualitat dels objectes trobats, com ara quaderns i produccions escolars, llibres i joguines, maletes i fotografies…
L’acte principal d’aquesta mostra, amb el títol de La càpsula del temps, consistí en fer una “cadena d’edat”, en què tots els infants es passaren aquesta càpsula que ompliren de records (fotografies, escrits…) i que enterraren a un forat fet al bell mig del pati de l’escola. Aquesta càpsula s’obrirà el 3 de març de 2033. Sense dubte es tracta d’una gran iniciativa per enfortir el vincle del col·legi amb la seva comunitat educativa.
Al CEIP Els Molins de s’Arracó el Museu ha impulsat una iniciativa de recuperació d’història popular mitjançant la proposta de diferents activitats de recuperació del seu patrimoni educatiu i posterior posada en valor mitjançant la implicació de tota la seva comunitat educativa. Com a resultat, s’ha realitzat una exposició al centre dinamitzada per persones majors de la localitat que han aportat treballs escolars, quaderns, llibres, butlletins de qualificacions… i que han explicat a l’alumnat del centre com eren els seus dies a l’escola. L’èxit d’aquesta iniciativa ha estat tal que el mes de juny el poble farà una exposició i una sèrie de conferències al casal del poble sobre la mateixa temàtica.
Aquestes mostres suposen un excel·lent exemple de descentralització de les activitats que pot fer el Museu, sense necessitat del seu edifici. A través de la recuperació de materials per part d’una comunitat, el Museu té la capacitat de realitzar activitats dinamitzadores de centres educatius. Aquesta idea descentralitzadora va en consonància amb els corrents museístics actuals.
Cal destacar també la valuosa donació que el centre ha fet al Museu: un pupitre del qual no en consta cap exemplar al fons de la institució. Veure la notícia a la web del GOIB
Presentació del facsímil La impremta Freinet a l’escola de Consell
Dissabte 22 d’octubre a la sala de plens de l’Ajuntament de Consell es va dur a terme la presentació del llibre La impremta Freinet a l’escola de Consell. L’acte el va presidir el batle de Consell, el senyor Andreu Isern. El doctor en història, Manel Santana, va fer una conferència sobre la figura del mestre Miquel Deyà i Palerm, impulsor d’aquesta experiència d’innovació educativa, i el director del Museu de l’Educació de les Illes Balears, el senyor Juan José Burgués, va fer la cloenda de l’acte. Llegir més
El Museu de l’Educació inaugura l’exposició “Els inicis de l’orientació educativa a les Illes Balears” al CEP Jaume Cañellas Mut de Palma
\ Una exposició temporal sobre les primeres proves d’avaluació psicopedagògica i plans i memòries dels Equips Multiprofessionals del MEC, origen dels actuals Serveis d’Orientació Educativa
\ Aquesta exposició romandrà oberta al CEP de Palma fins el 31 de desembre de 2022
El Museu de l’Educació de les Illes Balears acaba d’inaugurar l’exposició “Els inicis de l’orientació educativa a les Illes Balears” al CEP Jaume Cañellas Mut de Palma. Una exposició temporal sobre les primeres proves d’avaluació psicopedagògica i plans i memòries dels Equips Multiprofessionals del MEC, origen dels actuals Serveis d’Orientació Educativa. Llegir més
El Museu de l’Educació recupera la iniciativa “La peça del mes” al CEIP Sant Jordi de Palma
\ Es tracta d’una de les primeres accions del Museu de l’Educació amb la finalitat de difondre el patrimoni escolar de les Illes Balears
El conseller d’Educació i Formació Professional, Martí March, acompanyat de la directora general de Primera Infància, Innovació i Comunitat Educativa, Amanda Fernández, ha assistit avui a l’acte de presentació de la iniciativa “La peça del mes als centres” que ha tingut lloc al CEIP Sant Jordi de Palma.
Amb la finalitat de difondre el patrimoni escolar de les Illes Balears, es recupera una iniciativa del Museu de l’Educació titulada “La peça del mes” amb la novetat que les peces s’exposen en els mateixos centres. Llegir més