L’ús de pantalles i xarxes socials: una responsabilitat compartida

Des del CEIPIESO, ens preocupa profundament la relació que els infants i joves estableixen amb les pantalles i les xarxes socials. Per aquest motiu, aquest curs hem posat en marxa el projecte Cibermentories, una iniciativa educativa que té com a objectiu formar alumnat en el paper de cibermentors: joves que assessoren i acompanyen els seus companys per promoure un ús segur, crític i responsable d’internet i les xarxes socials.

Una de les primeres accions dels equips de cibermentors ha estat dur a terme una enquesta per conèixer els hàbits digitals de l’alumnat des de 3r de primària fins a 1r d’ESO. Aquesta enquesta ha estat elaborada i administrada pels propis cibermentors i ens ha proporcionat una fotografia realista i preocupant de la situació actual al nostre centre.

Els resultats mostren que un gran nombre d’infants fan ús diari de pantalles durant diverses hores, sovint per damunt de les recomanacions pediàtriques i institucionals. A mesura que augmenta l’edat, també augmenta el nombre d’alumnes amb accés a xarxes socials —moltes d’elles amb edat mínima legal de 13 anys— i a continguts inadequats, com videojocs amb violència o pornografia.

Aquestes dades ens han de fer reflexionar com a comunitat educativa i, sobretot, com a famílies. L’accés prematur i sense supervisió a dispositius mòbils, videojocs i xarxes socials pot tenir conseqüències importants en el desenvolupament emocional, social i acadèmic dels nostres infants.

Cal que ens demanem:

  • Sabem realment què fan els nostres fills i filles quan fan servir el mòbil o la tauleta?
  • Establim límits clars i saludables sobre el temps i l’ús de pantalles a casa?
  • Acompanyam i supervisam la seva activitat digital amb interès i criteri?

Des del centre, continuam impulsant accions de sensibilització i educació digital, però necessitam la implicació de totes les famílies per garantir una educació digital que protegeixi i empoderi els nostres infants.

Educar en l’ús de les pantalles no és opcional, és una responsabilitat compartida.

Per això, vos animam a conversar amb els vostres fills i filles sobre aquest tema, a posar normes consensuades i, sobretot, a donar exemple amb el vostre propi ús de la tecnologia.

Continuarem treballant colze a colze, escola i famílies, per oferir als nostres infants una infància segura, equilibrada i digitalment saludable.

Amb l’arribada de l’estiu, més temps a casa… i més hores davant les pantalles?

Amb el final de curs a tocar, sabem que durant les vacances d’estiu els infants tendran molt més temps lliure, sovint a casa i amb accés a dispositius mòbils, tauletes, videojocs i xarxes socials.

Des del centre volem fer una crida a les famílies perquè aquest estiu es mantingui —i fins i tot s’intensifiqui— la supervisió sobre l’ús de les pantalles. L’oci digital pot ser una eina útil i divertida, però també pot comportar riscos reals quan es fa sense límits ni acompanyament.

Els infants i adolescents necessiten descans, joc actiu, contacte social real i temps de qualitat amb les seves famílies. Les pantalles no poden ocupar tot aquest espai.

Per això, us recomanam:

  • Establir horaris clars i equilibrats per a l’ús de dispositius.
  • Supervisar què miren, què juguen i amb qui es comuniquen.
  • Oferir alternatives d’oci actiu i creatiu.
  • I, sobretot, compartir temps junts, amb presència i atenció real.

Aprofitem l’estiu per fomentar una relació més sana i conscient amb la tecnologia. L’educació digital no s’atura a les aules: continua, i molt, dins les llars.



Deixa un comentari

L'adreça electrònica no es publicarà. Els camps necessaris estan marcats amb *

XHTML: Trieu una d'aquestes etiquetes <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <s> <strike> <strong>